SCENOGRAFIA: jak najprostsza, symboliczna WYSTEPUJĄCY: ubrani skromnie, ale elegancko[ biel/czerń/granat]
1.Odtworzenie/odegranie „Mazurka Dąbrowskiego”[ zwrotka i refren]
2. Recytacja wiersza „11 LISTOPADA” L. Wiszniewski [ podział ról dowolny, dotyczy to wszystkich propozycji].
Dzisiaj wielka jest rocznica Jedenasty Listopada Tym, co zmarli za Ojczyznę Hołd dziś cała Polska składa
Im to bowiem zawdzięczamy wolność, mowę polską w szkole, to, że tylko z ksiąg historii poznajemy dziś niewolę.
Uroczyście biją dzwony, w mieście flagi rozwinięto, i me serce się raduje, że obchodzę Polski święto.
3. Słowo wiążące[ tekst odczytywany z kartek przyklejonych na kartonikach ozdobionych z zewnątrz wizerunkiem godła – dla wszystkich narratorów takie same kartoniki].
Zanim nadszedł upragniony dla Polaków Dzień Niepodległości – 11 Listopada 1918 roku, kraj nasz przez 123 lata znajdował się pod zaborami. Oznacza to, że trzy sąsiednie kraje: Rosja, Prusy i Austria wykorzystując słabość Polski, podzieliły jej ziemie między siebie i zaczęły uznawać za swoje. Aby Polacy zapomnieli kim są, zaborcy usiłowali narzucić im swoją kulturę, język i obyczaje. Jednak nasi przodkowie nie poddawali się. Walczyli o wolność! Bez wahania oddawali swoje życie. Walczyli o nią również w obcych krajach. Jako legioniści służyli Napoleonowi wierząc, że pomoże im oswobodzić Ojczyznę. Organizowali powstania: najpierw Listopadowe, później Styczniowe. Niestety, zaborcy byli zbyt silni. Na wolność trzeba było jeszcze poczekać. 4. Marsz I Brygady – odtworzenie nagrania z jednoczesnym śpiewem dzieci.
5. Słowo wiążące: Polacy czekali. Mimo prześladowań nie zapomnieli co to honor i patriotyzm. Chodzili do szkół pruskich, rosyjskich i austriackich, ale w domach uczyli się mowy ojczystej, poznawali polską historie i obyczaje swojego narodu. Chociaż nie mieli wolnego kraju mieli kulturę narodowa. I to właśnie pamięć o niej pozwoliła im przetrwać.
6. Rota – odtworzenie nagrania, ucz. śpiewają fragment pieśni: „..... tak mi dopomóż Bóg” bardzo cicho [ ale jednak słyszalnie] i nastrojowo.
7. Słowo wiążące:
W 1914 roku wybuchła wojna między zaborcami. Polacy musieli walczyć we wrogich szeregach. Ci, którzy żyli w zaborze rosyjskim zostali wcieleni do armii rosyjskiej, ci z zaborów pruskiego i austriackiego walczyli po stronie przeciwnej. Polacy odziani w mundury wrogich armii musieli strzelać do siebie.
8. Recytacja fragmentu wiersza „Dola i niedola” Wł. Bełzy – recytuje go na przemian dwóch uczniów, zwróconych do siebie twarzą. Podkład muzyczny do recytacji stanowi etiuda A-moll F. Chopina.
Podzielił nas mój bracie zły los i trzyma straż, w dwóch wrogich sobie szańcach patrzymy śmierci w twarz.
Las płonie, ziemia płacze, cały świat w ogniu drży.. W dwóch wrogich sobie szańcach stoimy – ja i ty.
A gdy mnie ujrzysz z dala od razu bierz na cel I do polskiego serca moskiewską kulą strzel.
Ja wciąż na jawie widzę I co noc mi się śni Że ta, co nie zginęła wyrośnie z naszej krwi
9. Odtworzenie pieśni: ”Piechota” – uczniowie również ją śpiewają, a przy refrenie „maszerują”[ ważne tu jest zachowanie odpowiedniej postawy ciała, właściwe maszerującym żołnierzom].
10. Słowo wiążące:
W końcu, w listopadzie 1918 roku, po długich latach upadła władza zaborców. Nasza ojczyzna zaczęła się odradzać. Potrzebowała przywódcy. Został nim Józef Piłsudski. W Polsce zapanowała radość.
11. „ Pierwsza Kadrowa” – uczn. grają melodię pieśni na dzwonkach i flażoletach trzykrotnie, podwyższając natężenie dźwięków.
12. Recytacja wiersza: „Wolność” [ powtarzające się fragmenty tekstu uczniowie recytują razem].
Warczą karabiny i dzwonią pałasze To Piłsudski ruszył w pole A z ni wojsko nasze...a z nim wojsko nasze.
Wodzu, wodzu miły Przywódź śwętej sprawie I każ trąbić trębaczowi Gdy staniem w Warszawie
Wisłą pieśń poleci Falami jasnemi Że nie będzie już Moskali Na piastowskiej ziemi... na piastowskiej ziemi.
13. Słowo wiążące:
Ojczyzna nie zapomniała o swoich obrońcach. Najdzielniejsi otrzymali z rąk naczelnika Józfa Piłsudskiego Krzyż Virtuti Militari.
14. Recytacja wiersza: „Virtuti Militari”
Czarno – niebieska wstążka A przy niej srebrny krzyż: Virtuti Militari Co znaczy to? Czy wiesz?
Znaczy „żołnierskiej cnocie” Szlachetni o niej śnią. A zdobyć ten krzyż można Pogardą śmierci, krwią.
Kto w boju mężnie staje Idąc na armat spiż Temu Ojczyzna daje Żołnierskiej cnoty krzyż.
15. Słowo wiążące:
Chociaż Polacy na progu wolności musieli rozwiązywać jeszcze wiele problemów, w ich sercach rozbrzmiewały słowa..
16. Recytacja wiersza: 11 Listopada” [ pierwszy wers mówią wszyscy wykonawcy].
Ojczyzna wolna! Znowu wolna! Tak biją serca, huczą skronie! A Orzeł Biały w słońcu kwiatów przyleciał by go ująć w dłonie.
Zawsze był z nami, ptak wspaniały, Choć czasem ktoś odszedł daleka... Bronił tej ziemi, bo ją kochał sercem pokoleń już od wieków.
Dziś w całej Polsce brzmi Mazurek Dzisiaj radości kanonadą witamy wszyscy niepodległość i Jedenasty Listopada.
17. Odśpiewanie przez uczestników uroczystości hymnu państwowego.
Scenariusz opracowała: mgr Alicja Małasiewicz nauczycielka nauczania zintegrowanego w Szkole Podstawowej nr 50 w Częstochowie
|